หลักสูตร การจัดการภาครัฐและภาคเอกชนมหาบัณฑิต ภาคปกติ

- ชื่อหลักสูตร
- ชื่อปริญญา
- วัตถุประสงค์ของหลักสูตร
- ผลการเรียนรู้ที่คาดหวัง
- ข้อกำหนดของหลักสูตร
- คุณสมบัติของผู้สมัคร
- โครงสร้างหลักสูตร
- คำอธิบายรายวิชา
- เกณฑ์การให้คะแนน
- สถานที่จัดการเรียนการสอน
- ค่าใช้จ่ายตลอดหลักสูตร
- แนวทางการประกอบอาชีพ
หลักสูตรการจัดการภาครัฐและภาคเอกชนมหาบัณฑิต
Master of Public and Private Management (MPPM)
การจัดการภาครัฐและภาคเอกชนมหาบัณฑิต | (รอ.ม.)
วัตถุประสงค์ของหลักสูตร MPPM |
---|
1. เพื่อผลิตมหาบัณฑิตที่มีความรู้ในด้านการจัดการทั้งในภาคทฤษฎี และภาคปฏิบัติ และสามารถนำความรู้ดังกล่าวไปประยุกต์ใช้ได้อย่างเหมาะสมกับงานของหน่วยงานภาครัฐ รัฐวิสาหกิจ และภาคธุรกิจ |
2. เพื่อสร้างผู้บริหาร และผู้นำในภาครัฐ รัฐวิสาหกิจ และภาคเอกชนที่มีคุณธรรม จริยธรรม และความรับผิดชอบต่อสังคม |
3. เพื่อส่งเสริมความความเข้าใจ ความร่วมมือระหว่างบุคลากรในภาครัฐ รัฐวิสาหกิจ และภาคเอกชน/ภาคีเครือข่าย ผ่านการแลกเปลี่ยนประสบการณ์ มุมมอง ทัศนคติ อันจะนำไปสู่ความร่วมมือในการขับเคลื่อนประเทศอย่างยั่งยืน |
ผลการเรียนรู้ที่คาดหวังของหลักสูตร MPPM |
---|
ผลการเรียนรู้ที่คาดหวังที่ 1: อธิบายแนวคิด และทฤษฎีการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน |
ผลการเรียนรู้ที่คาดหวังที่ 2: ประยุกต์ใช้ความรู้ และเทคนิคด้าน การจัดการเพื่อสนับสนุนการดำเนินงานขององค์การภาครัฐและภาคเอกชนโดยยึดหลักคุณธรรม และจริยธรรม |
ผลการเรียนรู้ที่คาดหวังที่ 3: วิเคราะห์สภาพปัญหา และความท้าทายในการดำเนินงานขององค์การภาครัฐและภาคเอกชนให้มีความพร้อมต่อการเปลี่ยนแปลงทั้งด้านเศรษฐกิจ สังคม และการเมือง |
ผลการเรียนรู้ที่คาดหวังที่ 4: พัฒนาสมรรถนะของการเป็นผู้สร้างการเปลี่ยนแปลงในการสร้างความร่วมมือเพื่อส่งเสริมการพัฒนาให้บรรลุเป้าหมายองค์การ |
ผลการเรียนรู้ที่คาดหวังที่ 5: พัฒนาข้อสรุปหรือข้อเสนอแนะจากการวิจัย การค้นคว้าทางวิชาการเพื่อขยายองค์ความรู้ และสื่อสารไปยังผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ทั้งองค์การภาครัฐและภาคเอกชน |
ข้อกำหนดหลักสูตร MPPM |
---|
|
|
คุณสมบัติของผู้สมัครหลักสูตร MPPM |
---|
1. เป็นผู้ที่ได้รับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า โดยสำเร็จการศึกษาจากสถาบันการศึกษาที่ได้รับการรับรองจากสำนักงานปลัดกระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม (สป.อว.) หรือสำนักงานคณะกรรมการข้าราชการพลเรือน (ก.พ.) หรือองค์กรที่มีมาตรฐานให้การรับรอง หรือมีวิทยฐานะที่สภาสถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์อนุมัติ ให้เข้าเป็นนักศึกษา |
2. เป็นผู้ไม่มีโรคติดต่อหรือโรคร้ายแรงอย่างอื่นซึ่งจะเป็นอุปสรรคต่อการศึกษา โดยมีใบรับรองจากแพทย์ปริญญาที่มีใบอนุญาตประกอบโรคศิลป์ |
3. เป็นผู้ที่มีความประพฤติดี |
4. ผ่านการคัดเลือกหรือสอบคัดเลือกตามหลักเกณฑ์และวิธีการที่สถาบันกำหนด |
โครงสร้างหลักสูตร MPPM |
---|
หมวดวิชา | แผน ก2 | แผน ข |
หมวดวิชาเสริมพื้นฐาน | (ไม่นับหน่วยกิต) | (ไม่นับหน่วยกิต) |
หมวดวิชาหลัก | 12 หน่วยกิต | 12 หน่วยกิต |
หมวดวิชาเอก | 12 หน่วยกิต | 12 หน่วยกิต |
หมวดวิชาเลือก | 3 หน่วยกิต | 12 หน่วยกิต |
วิชาการค้นคว้าอิสระ | – | 3 หน่วยกิต |
สอบประมวลความรู้ | สอบข้อเขียน | สอบข้อเขียน |
วิทยานิพนธ์ | 12 หน่วยกิต | – |
รวม | 39 หน่วยกิต | 39 หน่วยกิต |
คำอธิบายรายวิชาหลักสูตรการจัดการภาครัฐและภาคเอกชนมหาบัณฑิต MPPM
สาระสังเขปรายวิชาและข้อกำหนดเกี่ยวกับบุพวิชาต่าง ๆ ของหลักสูตรการจัดการภาครัฐและภาคเอกชนมหาบัณฑิต ดังต่อไปนี้
หมวดวิชาเสริมพื้นฐาน
สพ 4000 พื้นฐานสำหรับบัณฑิตศึกษา 3 (3-0-6)
ND 4000 Foundation for Graduate Studies
แนะนำการเมืองและการปกครอง เศรษฐกิจไทย ธุรกิจไทย สังคมไทย จริยธรรมของนักบริหาร จริยธรรมทางวิชาการ การพัฒนาบุคลิกภาพ สุขภาพกาย สุขภาพจิต รัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร การเขียนรายงานทางวิชาการ และเศรษฐกิจพอเพียงกับการพัฒนา
ภส 4001 การพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษสำหรับบัณฑิตศึกษา 3 (3-0-6)
LC 4001 Reading Skills Development in English for Graduate Studies
สร้างเสริมความรู้พื้นฐานด้านไวยากรณ์ที่จำเป็นสำหรับการพัฒนาทักษะการอ่าน เช่น การศึกษาประเภทของประโยค การหาแกนหลักและส่วนขยายของประโยค เพื่อนำไปสู่การเรียนรู้และพัฒนาทักษะการอ่านงานเขียนทางวิชาการ เช่น ตำรา บทความวิชาการ โดยเน้นการพัฒนาทักษะการอ่านเพื่อจับใจความสำคัญ เพื่อหาข้อสรุป การตีความประโยค การเดาความหมายของคำศัพท์จากบริบท การอ่านแบบข้ามเพื่อหาข้อมูลเฉพาะ การหาความสัมพันธ์ของประโยคและย่อหน้าในงานเขียนและการอ่านเชิงวิเคราะห์
ภส 4002 การพัฒนาทักษะภาษาอังกฤษแบบบูรณาการ 3 (3-0-6)
LC 4002 Integrated English Language Skills Development
เนื้อหาและกิจกรรมเน้นการบูรณาการทักษะทั้ง 4 ทักษะ คือ การฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนเชิงวิชาการเบื้องต้น
ภส 4011 การซ่อมเสริมการพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษสำหรับบัณฑิตศึกษา 3 (3-0-6)
LC 4011 Remedial English Language Skills for Graduate Studies
ฝึกทักษะและกลยุทธ์การอ่านภาษาอังกฤษเชิงวิชาการที่นักศึกษาได้ศึกษามาก่อนแล้วในวิชา ภส 4001 การพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษสำหรับบัณฑิตศึกษา เพิ่มเติม ทั้งนี้นักศึกษาจะได้รับการฝึกฝนในลักษณะเฉพาะบุคคลมากขึ้น
ภส 4012 การซ่อมเสริมการพัฒนาทักษะภาษาอังกฤษแบบบูรณาการ 3 (3-0-6)
LC 4012 Remedial Integrated English Language Skills Development
ฝึกทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนเพิ่มเติมและซ่อมเสริมทักษะดังกล่าวสำหรับนักศึกษาที่ยังบกพร่องในการเรียนวิชา ภส 4002 การพัฒนาทักษะภาษาอังกฤษแบบบูรณาการ เพื่อปรับปรุงความสามารถในการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร ด้วยการสอนและฝึกในลักษณะเฉพาะบุคคล
รอ 4000 ความรู้เบื้องต้นทางคอมพิวเตอร์ 3 (3-0-6)
PP 4000 Introduction to Computer Based Information System
ศึกษาความรู้เบื้องต้นด้านคอมพิวเตอร์ และทักษะการใช้โปรแกรมสำเร็จรูปทางคอมพิวเตอร์ เช่น การใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อสืบค้นข้อมูลในการจัดทำรายงาน การใช้แอพพลิเคชั่นต่างๆ ผ่านเว็บ การใช้โปรแกรม สเปรดชีท โปรแกรมการนำเสนอผลงาน โปรแกรมการจัดทำฐานข้อมูล และโปรแกรมทางสถิติเพื่อใช้ในงานวิจัย
หมวดวิชาหลัก
รอ 6000 การบริหารและการพัฒนาที่ยั่งยืน 3 (3-0-6)
PP 6000 Administration and Sustainable Development
ศึกษาเชิงทฤษฎี แนวคิดเกี่ยวกับการบริหารการพัฒนาที่ยั่งยืน ภายใต้บริบทของการเมืองและสังคมไทยและประชาคมโลก โดยให้ความสำคัญเรื่องกระบวนการทางการเมือง นโยบายสาธารณะ กลไกเชิงสถาบัน และภาคีความร่วมมือเพื่อให้บรรลุเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืน ศึกษาถึงตัวแบบการบริหารการพัฒนา และแนวปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในฐานะการพัฒนาตามแนวทางที่สมดุลและเกื้อหนุนต่อการพัฒนาที่ยั่งยืนในกรอบของการพัฒนาประเทศในระดับสากล
รอ 6001 การวิจัยทางการจัดการ 3 (3-0-6)
PP 6001 Management Research
ศึกษาระเบียบวิธีวิจัยเบื้องต้น แนวคิดเกี่ยวกับแนวทางการวิจัยรูปแบบต่างๆ ที่ใช้ในการวิจัยทางการบริหาร ทั้งการวิจัยเชิงปริมาณและการวิจัยเชิงคุณภาพ ศึกษาขั้นตอนต่างๆ ในกระบวนการวิจัย ได้แก่ การกำหนดประเด็นปัญหา การทบทวนวรรณกรรม การสร้างกรอบแนวคิด การกำหนดสมมุติฐาน การออกแบบงานวิจัย การกำหนดประชากร การกำหนดกลุ่มตัวอย่าง การสร้างมาตรวัด การเก็บรวบรวมข้อมูล การประมวลผล ศึกษาและเรียนรู้การทำวิจัยในเชิงลึกเพื่อใช้ประโยชน์ในการบริหารการจัดการ โดยพัฒนาทักษะในการทำวิจัย การวิเคราะห์ปรากฏการณ์ทางการบริหารด้วยการวิจัย การแก้ปัญหาทางการบริหารด้วยการวิจัย รวมไปถึงการนำงานวิจัยไปพัฒนา
รอ 6002 การจัดการภาครัฐและภาคเอกชน 3 (3-0-6)
PP 6002 Public and Private Sector Management
ศึกษาความหมาย แนวความคิด ทฤษฎีว่าด้วยการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน การบริการสาธารณะและธุรกิจของเอกชน รวมทั้งภาคประชาชน เปรียบเทียบความแตกต่าง ความคล้ายคลึง ความสัมพันธ์เชื่อมโยง การประสานความร่วมมือระหว่างภาครัฐและภาคเอกชน หุ้นส่วนระหว่างภาครัฐและภาคเอกชน การจัดการภาครัฐแนวใหม่ การปฏิรูประบบราชการ แนวคิดการนำเทคนิคการบริหารจากภาคเอกชนมาใช้ในภาครัฐ และแนวคิดการบริการสาธารณะแนวใหม่
รอ 6003 องค์การสมัยใหม่ 3 (3-0-6)
PP 6003 Modern Organization
ศึกษาทฤษฎีและแนวคิดเรื่ององค์การเพื่อใช้ในการวิเคราะห์องค์การ โดยครอบคลุมแนวคิดและรูปแบบองค์การสมัยใหม่ วัฒนธรรมองค์การ และการพัฒนาและการเปลี่ยนแปลงองค์การ ศึกษาโครงสร้างองค์การรูปแบบต่าง ๆ และปัจจัยที่สำคัญที่มีผลต่อประสิทธิผลในการทำงานขององค์การ เช่น สภาพแวดล้อม กลยุทธ์ และเทคโนโลยี ศึกษาพฤติกรรมขององค์การ ซึ่งเกี่ยวข้องกับพฤติกรรมของปัจเจกบุคคลและกลุ่ม ซึ่งได้แก่ ทฤษฎีแรงจูงใจ ภาวะผู้นำ และพฤติกรรมกลุ่ม รวมทั้งแนวคิดพื้นฐานเรื่องการจัดการ
หมวดวิชาเอก
รอ 7000 การจัดการเชิงกลยุทธ์และนโยบายสาธารณะ 3 (3-0-6)
PP 7000 Strategic Management and Public Policy
ศึกษาความหมาย แนวความคิดและทฤษฎีเกี่ยวกับนโยบายสาธารณะและการจัดการกลยุทธ์ รวมถึงภารกิจ วัตถุประสงค์ กลยุทธ์ขององค์การ ระบบ และกระบวนการวางแผน ตั้งแต่การจัดการแผนกลยุทธ์จนถึงแผนปฏิบัติการและการดำเนินงาน การวิเคราะห์และการปรับแผนและการบริหารแผนให้สอดคล้องกับสภาพแวดล้อม โดยศึกษากรณีศึกษาการจัดการเชิงกลยุทธ์ของภาครัฐและภาคเอกชน
รอ 7001 การบริหารและการพัฒนาทุนมนุษย์เพื่อความเป็นเลิศ 3 (3-0-6)
PP 7001 Human Capital Management and Development for Excellence
ศึกษาการบริหารและการพัฒนาทุนมนุษย์ในภาครัฐและภาคเอกชน ตั้งแต่การวิเคราะห์งาน การวางแผนกำลังคน การสรรหาคัดเลือก การพัฒนา การให้รางวัลและสร้างแรงจูงใจ การพัฒนาอาชีพ และสวัสดิการ รวมถึงการจัดการผลการปฏิบัติงาน และครอบคลุมบทบาทของผู้จัดการทรัพยากรมนุษย์ที่เปลี่ยนแปลงไป รวมทั้งทิศทางและแนวโน้มการจัดการทุนมนุษย์ทั้งในภาครัฐและภาคเอกชน เพื่อสร้างความได้เปรียบในการแข่งขันของหน่วยงานทั้งภาครัฐและภาคเอกชน
รอ 7002 การจัดการการเงินสำหรับนักบริหาร 3 (3-0-6)
PP 7002 Financial Management for Executive
บทบาทและความสำคัญของตลาดการเงินต่อภาคธุรกิจ ความสำคัญของการบริหารการเงินขององค์กรทั้งภาคธุรกิจ และภาครัฐบาล การบริหารแหล่งที่มาของเงินทุนทางธุรกิจ การระดมทุนจากมหาชนด้วยตราสารทุน ตราสารหนี้ และตราสารทางการเงินรูปแบบต่างๆ หลักการวิเคราะห์ทางการเงินเพื่อประเมินผลทางการเงินของภาคธุรกิจ และภาครัฐบาล รวมทั้งหลักการบริหารการลงทุน การวิเคราะห์การลงทุนในโครงการธุรกิจ การลงทุน และการบริหารความเสี่ยงการลงทุนในหลักทรัพย์ ศึกษาการบริหารการเงินเชิงกลยุทธ์ และการวางแผนทางการเงินเพื่อความสำเร็จ การบริหารการเงินในระยะสั้น รวมทั้งการบริหารสภาพคล่องทางการเงินของธุรกิจ นอกจากนี้บูรณาการเชิงกลยุทธ์บัญชีกับการจัดการการเงิน การวางแผน การควบคุม และการตัดสินใจ การวิเคราะห์งบการเงิน งบกำไรขาดทุน การจัดทำงบประมาณลงทุน
รอ 7003 การจัดการการตลาดสำหรับนักบริหาร 3 (3-0-6)
PP 7003 Marketing Management for Executive
ศึกษาแนวคิดกลยุทธ์ในการกำหนดนโยบายทางด้านการตลาด ว่าด้วยเรื่อง ราคา สถานที่ การส่งเสริม ทั้งนี้ภายใต้การพิจารณาถึงตลาดการค้าในประเทศระหว่างภาครัฐและเอกชน และตลาดการค้าต่างประเทศซึ่งรวมถึงการศึกษาปัญหาและอุปสรรคที่เกิดขึ้นจากพฤติกรรมและทัศนคติของผู้บริโภค ผลกระทบจากกฎหมายต่างๆ และข้อกำหนดต่างๆ ขององค์การการค้าโลก และ FTA ที่มีต่อการตลาดของไทย ตลอดจนเทคนิคของการบริหารการตลาดตามสถานการณ์ผันแปรต่างๆ
หมวดวิชาเลือก
รอ 7101 เศรษฐศาสตร์สำหรับการจัดการ 3 (3-0-6)
PP 7101 Economics for Management
ศึกษาองค์ประกอบของระบบเศรษฐกิจ ภาคครัวเรือน ภาคธุรกิจเอกชน ภาครัฐบาล ภาคต่างประเทศ และภาคการเงิน ตลาดการเงิน ตลาดเงินตลาดทุน รวมทั้งกลไกการทำงานของระบบเศรษฐกิจ นโยบายเศรษฐกิจมหภาค นโยบายการเงิน นโยบายการคลัง และเครื่องมือของนโยบายการเงิน อัตราดอกเบี้ย อัตราแลกเปลี่ยน ผลกระทบต่อภาคธุรกิจ และความสามารถในการแข่งขันของประเทศ ศึกษาเป้าหมายของการบริหารเศรษฐกิจของประเทศ รวมถึงวัฏจักรเศรษฐกิจของประเทศ ศึกษาหลักเศรษฐศาสตร์สำหรับตัดสินใจทางธุรกิจ กลไกตลาด อุปสงค์ อุปทานของสินค้าบริการ และกลไกราคา การผลิต ต้นทุน และเป้าหมายของการจัดการธุรกิจ
รอ 7102 การจัดการนวัตกรรมและเทคโนโลยี 3 (3-0-6)
PP 7102 Innovation Management and Technology
ศึกษาแนวคิด/ทฤษฎีเกี่ยวกับการจัดการนวัตกรรมยุคดิจิตอล รวมทั้งการศึกษากระบวนการจัดการนวัตกรรมที่ช่วยให้หน่วยงานสามารถปรับตัวให้เข้ากับสถานการณ์ที่เปลี่ยนแปลงนำเสนอแนวทางการปรับปรุง เสริมแต่ง และพัฒนาอย่างเป็นระบบด้วยการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศเป็นเครื่องมือ ในการจัดการนวัตกรรมเพื่อให้เกิดการบูรณาการ แก้ไขปัญหาการทำงานสร้างความได้เปรียบและโอกาสในการแข่งขัน
รอ 7103 การบัญชีเพื่อการจัดการ 3 (3-0-6)
PP 7103 Managerial Accounting
ศึกษาการบัญชีกับผู้บริหาร การใช้ข้อมูลทางการบัญชีเกี่ยวกับต้นทุน เพื่อการคำนวณต้นทุนผลิตภัณฑ์และกำไร พฤติกรรมต้นทุน การวิเคราะห์ต้นทุน ปริมาณ และกำไร ต้นทุนมาตรฐานและการวิเคราะห์ผลต่างของต้นทุนการผลิต ต้นทุนฐานกิจกรรม การใช้สาสนเทศทางการบัญชีเพื่อการวางแผน ควบคุม และการตัดสินใจ งบประมาณลงทุน การงบประมาณ การบัญชีตามความรับผิดชอบ การรายงาน และการวิเคราะห์ผลการปฏิบัติงาน
รอ 7104 การจัดการความเสี่ยงและภาวะวิกฤต 3 (3-0-6)
PP 7104 Risk and Crisis Management
ศึกษาแนวคิด ทฤษฎี และความเชื่อมโยงของการจัดการความเสี่ยงและการจัดการภาวะวิกฤต รวมถึงการวิเคราะห์ตัวอย่างจากกรณีศึกษาพร้อมเสนอแนวทางการพัฒนาการจัดการความเสี่ยงและการจัดการภาวะวิกฤต
หมวดวิชาการสัมมนา/ฝึกงาน/การศึกษาตามแนวแนะ
รอ 8800 การฝึกงาน 3 (0-9-3)
PP 8800 Internships
มุ่งเน้นให้นักศึกษามีความรู้ความเข้าใจและพัฒนาตนเองนอกเหนือจากการเรียนในห้องเรียน ทั้งในด้านความคิด การตัดสินใจ การวิเคราะห์งานอย่างเป็นระบบ การแก้ไขปัญหาต่างๆ และได้รับประสบการณ์จากหน่วยงานภาครัฐ ภาคเอกชน และรัฐวิสาหกิจ
รอ 8900 การศึกษาตามแนวแนะ 3 (0-0-12)
PP 8900 Directed Studies
เป็นการสัมมนาเชิงปฏิบัติการ โดยนักศึกษารวมกลุ่มกันเพื่อศึกษาค้นคว้าเรื่องที่น่าสนใจภายใต้คำแนะนำของอาจารย์ โดยเรื่องที่เลือกศึกษาจะเป็นการเขียนกรณีศึกษา การจัดการภาครัฐและภาคเอกชนในด้านใดด้านหนึ่ง เป็นการศึกษาปัญหาทางการบริหารและนำเสนอกระบวนการแก้ปัญหา หรือศึกษาเพื่อพิจารณาปัจจัยที่มีผลต่อความสำเร็จทางการบริหาร หรือนำตัวแบบที่น่าสนใจจากการเรียนรู้จากหลักสูตรไปประยุกต์กับกรณีทางการบริหารที่เป็นจริง ซึ่งในการศึกษาวิชานี้นักศึกษาสามารถกำหนดประเด็นด้วยความคิดริเริ่มร่วมกันของกลุ่ม
รอ 8901 สัมมนาเพื่อการพัฒนาผู้นำภาครัฐและภาคเอกชน 3 (3-0-6)
PP 8901 Seminar for Leadership Development in Public and Private Sector
สัมมนาเรียนรู้เกี่ยวกับการพัฒนาภาวะผู้นำ กฎหมายสำหรับการจัดการ และประเด็นสำคัญในการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน ได้แก่ คุณลักษณะ คุณสมบัติ บทบาทอำนาจหน้าที่ของภาวะผู้นำยุคใหม่ โดยเนื้อหาของการเรียนรู้ เกี่ยวข้องกับ การบริหารจัดการองค์การ พฤติกรรมของผู้นำที่มีอิทธิพลต่อการดำเนินการต่างๆ ขององค์การ ความสามารถในการคิดและมองการณ์ไกลถึงผลกระทบ การสร้างแรงจูงใจ และการแก้ไขปัญหาในเชิงสร้างสรรค์ ศึกษาแนวความคิดทฤษฎีว่าด้วยความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับกฎหมายทั่วไป แนวความคิด เนื้อหา ประเด็น เงื่อนไข และหลักเกณฑ์กฎหมายสารบัญญัติอันเป็นกฎหมายหลักที่เป็นพื้นฐานหรือเกี่ยวกับธุรกิจ ทั้งกฎหมายแพ่งและพาณิชย์ กฎหมายประมวลรัษฎากรและกฎหมายแรงงาน และศึกษาประเด็นสำคัญในการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน
หมวดวิชาการค้นคว้าอิสระ
รอ 9000 การค้นคว้าอิสระ : การประยุกต์ความรู้สู่การปฏิบัติ 3 (0-0-12)
PP 9000 Independent Study : Combination of Practical and Theoretical Knowledge
ศึกษาวิจัยปรากฏการณ์หรือประเด็นปัญหาเกี่ยวกับการบริการของภาครัฐและภาคเอกชนโดยใช้กรอบความคิดที่เคยศึกษามาในหลักสูตร โดยมุ่งหมายให้นักศึกษามีประสบการณ์ในการวิจัยทางการบริหารและจัดทำรายงานทางการศึกษาอย่างมีมาตรฐานหรือการใช้หลักวิชาเพื่อวิเคราะห์และเสนอแนวทางแก้ไขปัญหาในการบริหารของหน่วยงานในเชิงประยุกต์ วิชานี้มีบุพวิชาคือ รอ 6001 การวิจัยทางการบริหาร
หมวดวิชาวิทยานิพนธ์
รอ 9004 วิทยานิพนธ์ 12 หน่วยกิต
PP 9004 Thesis
เทียบเป็นรายวิชาไม่น้อยกว่า 1 ภาคการศึกษา
ศูนย์การศึกษาในที่ตั้ง |
คณะรัฐประศาสนศาสตร์ สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์ เลขที่ 148 ถนน เสรีไทย แขวง คลองจั่น เขต บางกะปิ กรุงเทพ ฯ 10240 |
ค่าใช้จ่ายหลักสูตร MPPM |
---|
เรียนในเวลาราชการ : หน่วยกิตละ 1,500 บาท (ตลอดหลักสูตร 97,000 บาท)
หมายเหตุ: รวมค่าหนังสือและเอกสารประกอบการสอน ค่าบำรุงห้องสมุด ค่าเทคโนโลยีสารสนเทศ ค่าใช้จ่ายในการศึกษาดูงานภายในประเทศ
แนวทางการประกอบอาชีพหลักสูตร MPPM |
---|
1. ผู้บริหารที่สังกัดอยู่ในหน่วยงานภาครัฐและภาคเอกชน |
2. นักการเมืองและข้าราชการทางการเมือง |
3. บุคลากรในหน่วยงานราชการและภาคเอกชน |
4. อาจารย์และนักวิชาการด้านสังคมศาสตร์ |
5. ข้าราชการทหาร ตำรวจและเจ้าหน้าที่ฝ่ายปกครอง |
6. อาชีพอิสระอื่น ๆ |
Master of Public and Private Management

- Program title
- Educational philosophy
- Program objectives
- Expected Learning Outcomes
- Program specification
- Qualification of Applicants
- Admission requirements
- Rubrics
- Course description
- Tuition fees
- Career Opportunities
- Required Documents
- Curriculum
- Contact Details
Master of Public and Private Management (M.P.P.M)
Learning from the real-world evidence
- To produce graduates possessing theoretical and practical knowledge of administration with the practical ability to apply knowledge suitable with work in government agencies, state enterprises and private organisations.
- To produce executives and leaders with morality, ethics and a sense of social responsibility in the public and private sectors.
- To promote the exchange of knowledge, experiences, opinions and attitudes among public and private sector personal, leading to cooperation for the country’s sustainable development.
ELO 1 Explain concepts and theories on public and private management.
ELO 2 Apply management knowledge and techniques to support the operation of public
and private organisations on the ground of morality and ethics.
ELO 3 Analyse operational problems and challenges to equip public and private
organisations with the readiness for economic, social and political changes.
ELO 4 Strengthen the change agent capacity to create cooperation towards the
achievement of organisational goals.
ELO 5 Develop the academic research’s findings and suggestions to enlarge and
communicate such knowledge to the stakeholders of both public and private
organisations.
Applicants must hold a bachelor’s degree or are studying in last semester (and to graduate before first intake start) in any field from a university or institution accredited by the Office of the Ministry of Higher Education, Science, Research and Innovation.
- Hold a Bachelor’s degree or equivalent from educational institutes accredited by the Office of the Ministry of Higher Education, Science, Research and Innovation, or the Office of the Civil Service Commission, or organizations with standard accreditation or with accreditation recognized by the National Institute of Development Administration.
- Have required professional experience in accordance with the announcement of the Institute.
- Pass selection criteria set by the Institute through written exam and/or interview.
- Presentation Scoring Rubrics
Standard Level / Marking Criteria | Above Standard | Standard | Close to Standard | Below Standard |
Delivery of content | –Fluent, smooth, easy and quick for audience to get the points -Uses proper pauses and puts timely emphasis on words or important information to hold audience’s attention. -Speaks at the right pace. | –Fluent, smooth, easy for audience to get the points -Uses proper pauses. -Speaks at the right pace. | –Not eloquent with occasional halts. -Speaking too fast to understand or too slowly. | –Unsmooth or frequently repeats words like ‘Uh’ and ‘Ah’. -Many halts. -Speaks too fast to understand or too slowly. |
Date published: April 9th, 2019
- Independent Study Scoring Rubrics
Standard Level / Marking Criteria | Above Standard | Standard | Close to Standard | Below Standard |
Well-roundedness and accuracy ** | -Well-rounded with completeness of all issues. -Reference information is true to the proven facts. | -Well-rounded with some issues still incomplete. -Reference information is true to the facts. | -Not well-rounded with some issues still incomplete. -Parts of reference information are inaccurate. | -Misses the point. -Not well-rounded with all issues still incomplete. -Parts of reference information are inaccurate. |
Clarity and analytical depth | -Explanations / arguments / observations clearly demonstrate analytical thinking process. – Explanations / arguments / observations reflect deep analytical skill. | -Explanations / arguments / observations clearly demonstrate analytical thinking process. -Explanations / arguments / observations reflect analytical skill level corresponding to the topic / research question. | -Explanations / arguments / observations do not clearly demonstrate analytical thinking process, due to considerable proportion of descriptive facts. – Explanations / arguments / observations reflect
| – Explanations / arguments / observations are descriptive facts without analysis. |
Standard Level / Marking Criteria | Above Standard (75-100%) | Standard (50-74%) | Close to Standard (25-49%) | Below Standard (0-24%) *
|
|
|
| shallow analytical skill. |
|
Coherence of content | Complete coherence | Incoherent in some parts | Incoherent in most of the content | Complete incoherence |
Suitability and Accuracy of the language used | -Proper academic language -Good selection of words, correct grammar and spelling. -Completely legible hand-writing. | -Academic language slightly mixed with colloquialisms. -Good selection of words, correct grammar and spelling. -Completely legible hand-writing. | -Academic language heavily mixed with colloquialisms. -Improper selection of words, incorrect grammar and spelling in some parts. -Hardly legible hand-writing in some parts. | -Colloquialisms -Improper selection of words, incorrect grammar and spelling in some parts. -Hardly legible hand-writing in many parts or illegible hand-writing. |
Content amount | Appropriate amount pursuant to the topic / answers to research questions. | Appropriate amount pursuant to the topic / answers to research questions. | Inadequate amount for the topic / answers to research questions. | Completely inadequate amount for the topic / answers to research questions. |
Credibility of reference information sources | High credibility sources such as academic journals on international and / or national databases, research published by national-level organizations etc. | High credibility sources such as academic journals on international and / or national databases, research published by national-level organizations etc. | Some reference sources are short of credibility such as blogs or websites with unverified names of writers and / or other details failing to build credibility for the information on the blogs or websites as proven facts. | Low credibility and / or no reference to sources of information. |
Student participation | Regular participation | Frequent participation | Occasional participation | Little participation / No participation |
Remarks : * 0 mark is assigned only to students who fail to sit the examination or fail to answer one or all of the questions.
** Factors taken into account are as follows :
1.Research question / Research objective
2.Literature review
3.Methodology
4.Information analysis
5.Discussion on results and conclusion / recommendations
Date published: April 9th, 2019
- Take-home examination – Report – Essay Scoring Rubrics
Standard Level / Marking Criteria | Above Standard | Standard | Close to Standard | Below Standard |
Well-roundedness and accuracy | -Well-rounded with completeness of all issues. -Reference information is true to the proven facts. | -Well-rounded with some issues still incomplete. -Reference information is true to the fact. | -Not well-rounded with some issues still incomplete. -Parts of reference information are inaccurate. | -Misses the point. -Not well-rounded with all issues still incomplete. -Parts of reference information are inaccurate. |
Clarity and analytical depth | -Explanations / arguments / observations clearly demonstrate analytical thinking process. – Explanations / arguments / observations reflect deep analytical skill. | -Explanations / arguments / observations clearly demonstrate analytical thinking process. -Explanations / arguments / observations reflect analytical skill level corresponding to the topic / research question. | -Explanations / arguments / observations do not clearly demonstrate analytical thinking process, due to considerable proportion of descriptive facts. – Explanations / arguments / observations reflect shallow analytical skill. | – Explanations / arguments / observations are descriptive facts without analysis. |
Coherence of content | Complete coherence | Incoherent in some parts | Incoherent in most of the content | Complete incoherence |
Suitability and Accuracy of the language used | -Proper academic language -Good selection of words, correct grammar and spelling. -Completely legible hand-writing | -Academic language slightly mixed with colloquialisms. -Good selection of words, correct grammar and spelling. -Completely legible hand-writing. | -Academic language heavily mixed with colloquialisms. -Improper selection of words, incorrect grammar and spelling in some parts. -Hardly legible hand-writing in some parts. | -Colloquialisms -Improper selection of words, incorrect grammar and spelling in some parts. -Hardly legible hand-writing in many parts or illegible hand-writing. |
Content amount | Appropriate amount pursuant to the topic / answers to research questions. | Appropriate amount pursuant to the topic / answers to research questions. | Inadequate amount for the topic / answers to research questions. | Completely inadequate amount for the topic / answers to research questions. |
Credibility of reference information sources | High credibility sources such as academic journals on international and / or national databases, research published by national-level organizations etc. | High credibility sources such as academic journals on international and / or national databases, research published by national-level organizations etc. | Some reference sources are short of credibility such as blogs or websites with unverified names of writers and / or other details failing to build credibility for the information on the blogs or websites as proven facts. | Low credibility and / or no reference to sources of information. |
Participation of students in group work ** | Regular participation | Frequent participation | Occasional participation | Little participation / No participation |
Remarks : * 0 mark is assigned only to students who fail to sit the examination or fail to answer one or all of the questions.
** In case of group work on assigned reports, an individual student’s opinion report corresponding to the content of the assigned report is used as a measure of participation.
Date published: April 9th, 2019
- Closed-book examination Scoring Rubrics
Standard Level / Marking Criteria | Above Standard | Standard | Close to Standard | Below Standard |
Well-roundedness and accuracy | -Well-rounded with completeness of all issues. -Reference information is true to the proven facts. | -Well-rounded with some issues still incomplete. -Reference information is true to the fact. | -Not well-rounded with some issues still incomplete. -Parts of reference information are inaccurate. | -Misses the point. -Not well-rounded with all issues still incomplete. -Parts of reference information are inaccurate. |
Clarity and analytical depth | -Explanations / arguments / observations clearly demonstrate analytical thinking process. – Explanations / arguments / observations reflect deep analytical skill. | -Explanations / arguments / observations clearly demonstrate analytical thinking process. -Explanations / arguments / observations reflect analytical skill level corresponding to the research question. | -Explanations / arguments / observations do not clearly demonstrate analytical thinking process, due to considerable proportion of descriptive facts. – Explanations / arguments / observations reflect shallow analytical skill. | – Explanations / arguments / observations are descriptive facts without analysis. |
Suitability and Accuracy of the language used | -Proper academic language -Good selection of words, correct grammar and spelling. -Completely legible hand-writing. | -Academic language slightly mixed with colloquialisms. -Good selection of words, correct grammar and spelling. -Completely legible hand-writing. | -Academic language heavily mixed with colloquialisms. -Improper selection of words, incorrect grammar and spelling in some parts. -Hardly legible hand-writing in some parts. | -Colloquialisms -Improper selection of words, incorrect grammar and spelling in some parts. -Hardly legible hand-writing in many parts or illegible hand-writing. |
Remarks : * 0 mark is assigned only to students who fail to sit the examination or fail to answer one or all of the questions.
Date published: April 9th, 2019
Master of Public and Private Management Program
Basic Courses
ND 4000 Foundation for Graduate Studies
An overview of Thai government and politics, Thai economy, Thai business, Thai society; codes of ethics for executives and academics; personality development; physical and mental health; the Constitution of the Kingdom of Thailand; Thai for communication; academic report writing; and sufficiency economy and development.
LC 4001 Reading Skills Development in English for Graduate Studies
This course is aimed at enhancing students’ understanding of English structure such as sentence types, core parts, headwords and modifiers. This will enable students to develop their English reading skills necessary for academic texts and research papers. Emphasis is placed on developing students’ skills in reading for main ideas, drawing conclusion and making inference, using context clues to arrive at the meanings of unknown words, skimming and scanning, and developing their discourse competence, including critical reading skills.
LC 4002 Integrated English Language Skills Development
Course contents and teaching activities focus on the integrated skills of listening, speaking, reading and writing with a particular emphasis on academic writing at the introductory level.
LC 4011 Remedial English Language Skills for Graduate Studies
The course is intended to provide additional practices in the reading skills and strategies covered in LC 4001. Students receive individualized attention to enhance their reading skills for academic purposes.
LC 4012 Remedial Integrated English Language Skills Development
This course is intended to provide additional practice in the four skills – listening, speaking, reading and writing strategies covered in LC 4002. Students receive individualized attention to enhance their communication skills in English.
PP 4000 Introduction to Computer Based Information System
The course provides an introduction to basic computer skills and knowledge. It focuses on standard software and the use of the internet for research and preparation of academic reports, the use of common web applications, spreadsheets, presentation software, database software, and statistical software packages for academic work.
Core Courses
PP 6000 Administration and Sustainable Development
This course introduces theories and concepts on sustainable development under the context of globalization, and also the application of the concepts and theories in Thai political and social context. It also focused on political process of converting sustainable development concept into public policy through institutional mechanism and cooperation among public, private, and civil society. The course also introducs Sufficient Economy Philosophy and Development Administration as models for sustainable development.
PP 6001 Management Research
This course introduces basic research methods and both quantitative and qualitative approaches to management research. The course discusses steps of the research process, including formulation of a problem statement and research questions, literature review, development of a conceptual framework, formulation of hypotheses, research design, identification of population and sample, measurement of variables, data collection, and data processing. The course focuses on in-depth research to guide management decisions and develops students’ skills in conducting research, research based analysis and solution of management problems and phenomena, as well as improving the research process itself.
PP 6002 Public and Private Sector Management
Studies the meaning, theories and concepts of public and private sector management, public service provision, and private business, including the civic sector. The course compares the differences, similarities, and relationships, and the cooperation between public and private sectors, public private partnerships, concepts of new public management, public sector reform, application of private sector management practices to the public sector
PP 6003 Modern Organization
This course focuses on the theories and concepts about organizations using for analyzing organizations. It covers concepts and modern organizational design, organizational culture, organizational development and change, factors influencing organizational effectiveness, e.g. environment, strategy, and technology. The course also provides organization behavior relating motivation theories, leadership, and group behavior, as well as fundamentals of management.
Major Courses
PP 7000 Strategic Management and Public Policy
The course studies the meanings, concepts, and theories of public policy and strategic management, including missions, objectives, organizational strategies, systems and processes of corporate planning from strategic to operational plans. The course further discusses operational procedures, analysis and the alignment of strategic and operational plans with environmental contexts. The course emphasizes the use of case studies for strategic management in the private and public sectors.
PP 7001 Human Capital Management and Development for Excellence
Studies the management and development of human capital in the public and private sectors, including job analysis, human resource planning, recruitment and selection, human resource development, compensation and motivation, career development, benefits, performance evaluation, and the changing roles of human resource managers. The course further discusses trends and directions in human capital management in the public and private sectors in light of gaining competitive advantages.
PP 7002 Financial Management for Executive
Studies the role and importance of the financial market on the private business and public sectors, management of capital sources, financing through raising equity, debt, and other financial instruments. The course further discusses financial analysis for the evaluation of financial performance of public and private sectors, including principles of portfolio management, analysis of business project investment, management of investment risks. Strategic financial management, long term financial planning, short term financial planning, liquidity management, as well as strategic integration of accounting and financial management, planning, control, and decision making, analysis of financial statements, profit and loss statements, and capital budgets are discussed.
PP 7003 Marketing Management for Executive
Studies concepts of strategic marketing policies, including price, location, and support within the contexts of domestic public and private sectors, and international markets. Emphasis is placed on problems and obstacles arising from consumer behavior and opinion, practical impact of laws and regulations of the World Trade Organization and Free Trade Agreements relevant to the Thai market. The course also discusses techniques for marketing management in complex and diverse environments.
Elective Courses
PP 7101 Economics for Management
This course studies the composition of the economy: households, the private sector, the public sector, the foreign sector, the financial sector, financial markets, capital markets. It further looks at the working mechanisms of the economy, macroeconomic policy, fiscal policy, monetary policy tools, interest rates, exchange rates, as well as their effects on private businesses and national competitiveness. The course also studies the objectives of the management of the national economy, including national economic cycles. Economic foundations for private business decision making, market mechanisms, supply and demand of goods and services, as well as price building mechanisms, production, investment, and objectives of business management are discussed.
PP 7102 Innovation Management and Technology
Studies theories and concepts of innovation management in a digital era, including processes of innovation management that enable organizations to adapt to changing environments. The course introduces strategies for improvement, and elaborates on systematical development through the use of information technology, innovation management for integration, and the creation of competitive advantages and opportunities.
PP 7103 Managerial Accounting
This course studies the Accounting and Management, Using Accounting Information Related to Costs to Calculate Product Costs and Profit, Cost Behavior, Cost-Volume-Profit Analysis, Standard Costing and Analysis of Cost Variances, Activity-Based Costing, Using Accounting Information for Planning, Control, and Making Decision, Capital Budgeting, Budgeting, Responsibility Accounting, Reporting, and Operational Performance Measures.
PP 7104 Risk and Crisis Management
Studying concepts, theories, and linkage between risk and crisis managements as well as analyzing from case studies and proposing means in developing risk and crisis management.
Seminar/ Internships/Directed Studies Group
PP 8800 Internships
Extends students’ development, knowledge and understanding beyond the classroom and encourages students to improve cognitive capacities and decision making power, as well as systematic job analysis, problem solving skills. Students gain valuable experience in public and private sector operations.
PP 8900 Directed Studies
Workshops organized for groups of students to address topics of interest and under supervision of experienced scholars, offering additional knowledge and learning in topics of public and private management. The topics should focus on specific management problems and methods used to overcome them, or analyze the factors influencing management performance. Students are encouraged to apply concepts and models studied in the program to real life management situations and are expected to develop topics and aspects within the group.
PP 8901 Seminar for Leadership Development in Public and Private Sector
The seminar is to learn about leadership development, Laws for management, and key issues in public and private sector management. Attribute, property, The role of new leadership. By the content of learning. Organization Management and Leadership Behaviors have influencing organizational Performance. The ability to think and foresee the impact, Motivation, and Troubleshooting in Creative. Study concepts about Introduction to the Science of Law theory concepts, content, issues, conditions and legal guidelines.Commandment is Basic Law or Business Law, Civil and Commercial Code, Revenue Code and Labor Law. And the Key issues in public and private sector management.
Independent Study
PP 9000 Independent Study : Combination of Practical and Theoretical Knowledge
Students conduct research on phenomena or issues related to public and private sector service delivery using frameworks that have been studied in the program. Students are expected to gain experience in management research and produce reports that meet academic standards, or develop applicable solutions to management problems that are based on academic analysis and research.
Thesis
PP 9004 Thesis 12 Credits
Comparative to one full semester of course work.
Study at Bangkok classes
Track A: 97,000 THB
Track B: 218,000 THB
Study at Chon Buri Provincial class
Track B: 214,500 THB
1. Executives in the public and private sector.
2. Politicians and political officials.
3. Professionals in public and private organizations.
4. Lecturers or academics in the social sciences.
5. Independent workers.
- Original Bachelor’s Degree certificate.
- Original complete official transcript(s) of undergraduate studies.
- Original certificate in a program before Bachelor degree (High school).
- Original complete official transcript(s) of a program before Bachelor degree (High school).
- Copy of passport (Non-Thai applicants).
- Evidence of any change of name (if applicable).
- One 1-inch photo taken no more than six months prior to application date.
- Applicants are required to submit a test score of either 500 for TOEFL, 5.5 IELTS, 500 NIDA TEAP or score result from the Test of English Proficiency that conducted by standard organization or representative of the government from applicants’ country (Applicant might get the permission to not provide evidence of English Proficiency or might require to attend English Foundation in case of failure from this English criteria, considered by course committee and shall approve by the Dean.
(Required for English programme’s applications).
GSPA’s Bangkok Office
Graduate School of Public Administration (GSPA)
National Institute of Development Administration
Navamindradhiraj Buliding
10-11th Floor, 148 Moo3
Seri Thai Road, Klong-chan
Bangkapi, Bangkok 10240
Tel: 0 2 727 3909, 0 2 727 3871 Fax: 0 2375 9164
Email: sirin.p@nida.ac.th
Chon Buri Provincial Office
Interior College Damrong Rajanupab Institute, Ministry of Interior Building. 3rd floor.
135 Moo3 Soi Banglamuang 2 Sub-district,
Banglamuang, Banglamuang district, Chon Buri 20150
Tel. 038-240244-5 Fax. 038-240244